INGECHECKT: Service, een toverwoord

Het was even geleden dat ik Kenia bereisd had en ik moet zeggen, ik amuseer me er. Het is bijna ontroerend om te zien hoe, ondanks de verstikkende crisis die hier nog deftig natrilt, mooie nieuwigheden ontkiemen. Neem nu Emboo River Camp, een kleinschalig tentenkamp in de Masai Mara. Een adres waar alles klopt. In plaats van de savanne te doorkruisen in terreinwagens met een dieselmotor, zweef je hier elektrisch door het grasland. En dat is niet alles: het kamp haalt alle stroom integraal uit zonne-energie, zuivert haar afvalwater zelf en herbruikt het, serveert uitsluitend organische maaltijden en kookt op biogas gegenereerd uit keukenafval. Dat levert hen een onderscheiding op als het allereerste klimaatneutrale safarikamp. Mooi toch, zo’n investering te midden een mondiale crisis.

Wat me vandaag de dag hier in Kenia opvalt, is het servicegevoel. Echte service, mét de glimlach. Het lijkt wel Japan. Daar wordt u ontvangen als een koning, bediend als een keizer en komt men driemaal welgemeend vragen of alles wel naar wens is. Eén kleine opmerking leidt er tot een onmiddellijke reactie, tot en met de chef die uit de keuken komt gehold. Diepe buigingen. Gedempte keelklanken. En bij een échte fout komen alle echelons zich verontschuldigen. Meermaals! Als klant hoop je dan dat de schuldige ondertussen geen harakiri pleegt. Japan, als het nog niet op uw lijstje staat, noteer het met stip. Zo ver zullen ze het in Kenia niet drijven. Laat Japan Japan blijven en Kenia Kenia. Maar het legendarische laisser-faire lijkt me wel afgezwakt. En wij reizigers worden daar alleen maar beter van.

“… The longer you wait, the harder it is to provide outstanding customer service…” William H. Davidow (industrieel en investeerder)

Service leeft terug. De coronapandemie had weinig voordelen, behalve misschien dat de spelers in de reisindustrie terug zijn gaan nadenken over essentiële waarden. Toerisme was tot 2019 in zo’n stijgende curve geklommen, dat je al blij mocht zijn dat je ter plaatse niet ronduit afgeblaft werd. Maar bij mijn laatste bezoek in de herfst van 2021 waren zelfs de Parijse obers, meestal zo pretentieus dat je hen ervan verdenkt dat ze er speciaal school voor liepen, plots weer menselijk, zelfs vriendelijk. Vluchtjuffen van lowcost-carriers hadden tot 2019 dikwijls een patent op een gezicht dat langer was dan de duur van de vlucht. Nu kijken ze alweer wat oprechter. We waren dan ook zwaar afgedwaald. Moesten even de puntjes op de i zetten. Een reiziger moet niet op de knieën vallen om te mogen reizen. U koopt een product dat servicegebonden is, dus moet de andere partij leveren. De chef is er voor de klanten, en niet andersom.

“…Your customer doesn’t care how much you know until they know how much you care…” Damon Richards (professioneel danser)

Als ik het woord échte service moét associëren met één bestemming, dan prijs ik de adembenemende resorts van Bali de hemel in. Mijn ervaringen, gespreid over 30 jaar, waren telkens ronduit fantastisch. Het cliché van de eeuwige glimlach, maar met een onderhuidse efficiëntie. Want lachen is één, de vraag beantwoorden of het probleem oplossen, is twee.

Weet u, in het bij momenten fel bekritiseerde China hangen al sinds de Olympische Zomerspelen van 2008 elektronische bordjes aan elke balie van de grenspolitie. Als reiziger wordt u verzocht het werk van de agent via een eenvoudige druk op de knop te beoordelen: zeer goed, goed, pover of slecht. En… daar wordt rekening mee gehouden in de evaluatie. Ze zouden het in Europa in alle luchthavens moeten invoeren! Maar dat durven ze hier niet, denk ik.

Terug naar het ‘oude normaal’? Graag! Maar dan wel mét service. En voor altijd.

Gerrit Op de Beeck

 

 

 

 

 

 

 

Zelf van een uitmuntende service genieten?

Ben jij volledig klaar voor de reis van je leven? Onze travel designers helpen je graag op weg met jouw reis op maat.

NEEM CONTACT OP

Misschien is dit ook interessant voor jou?

alle artikels